Tutkimuseettiset julkaisut ja seminaarit

Toimikunnan aloitteesta on julkaistu kaksi teosta ja järjestetty tutkimuseettisiä erityiskysymyksiä tarkastelevia seminaareja.

Tutkimuseettisen toimikunnan aloitteesta on Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistu kaksi lasten ja nuorten tutkimukseen liittyviin tutkimuseettisiin erityispiirteisiin liittyvää teosta. Toimikunta järjestää toisinaan myös tutkimuseettisiä erityiskysymyksiä käsitteleviä seminaareja.

Tutkimuseettisestä sääntelystä elettyyn kohtaamiseen. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka II (toim. Niina Rutanen & Kaisa Vehkalahti) ilmestyi keväällä 2019. Teoksessa selvitetään tutkimuseettisen sääntelyn alueella viime vuosina tapahtuneita muutoksia, kuten EU:n tietosuoja-asetuksen seurauksia käytännön tutkimustyölle sekä ihmistieteiden eettisen ennakkoarvioinnin kysymyksiä. Julkaisu täydentää aiemmin julkaistun Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka -teoksen (2010) teemoja.

Teoksen voi ostaa tai ladata maksuttomana verkkoversiona.

Tutkimuseettisestä sääntelystä elettyyn kohtaamiseen. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka II -teoksen kansikuva.

Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka

Lapsuudentutkimuksen seuran ja Nuorisotutkimusseuran yhteishankkeena syntynyt, vuonna 2010 julkistettu artikkelikokoelma Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka (toim. Hanna Lagström, Tarja Pösö, Niina Rutanen & Kaisa Vehkalahti) on ensimmäinen suomenkielinen lapsiin ja nuoriin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä kysymyksiä pohtiva yleisteos.

Painettu julkaisu on loppuunmyyty, mutta teoksesta on saatavilla maksuton verkkoversio.

Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka -teoksen kansikuva.

Tutkimuseettisen toimikunnan järjestämät seminaarit

Toimikunta järjestää toisinaan lasten ja nuorten tutkimukseen erityiskysymyksiä tarkastelevia seminaareja.

Viimeisin toimikunnan järjestämä seminaari, Suostumus lasten ja nuorten tutkimuksessa, järjestettiin kesäkuussa 2022. Seminaarissa paneuduttiin erityisesti informoinnin ja suostumuksen käsitteisiin lapsia ja nuoria tutkittaessa.

Vuonna 2016 järjestettiin Lasten ja nuorten tutkimuksen muuttuvat etiikan kentät -seminaari, jossa tarkasteltiin lapsi- ja nuorisotutkimuksen tutkimuseettisen kentän ajankohtaisia kysymyksiä, kuten tutkimuslupakäytäntöjen tiukentumista ja eettisen ennakkoarvioinnin vakiintumista sekä digitaalisiin menetelmiin ja aineistoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla nuorisotutkimuksen ajankohtaisista asioista. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.