NUPS Helsinki – nuorisotyön opetussuunnitelma (2019–2020)
Hankkeen tutkijat: Tomi Kiilakoski, Eila Kauppinen
Eila Kauppinen
Tutkijatohtori
FT, KTM, KM, aineenopettaja
Olen koulutukseltani filosofian tohtori (pääaineena kasvatustieteet), aineenopettaja ja kauppatieteiden maisteri. Työskentelen tutkijatohtorina Nuorisotutkimusseurassa. Kuulun myös Helsingin yliopiston professori Päivi Palojoen tutkimusryhmään postdoc-tutkijana.
Väittelin vuonna 2018 Helsingin yliopistossa; väitöstutkimukseni käsitteli ruokakasvatusta nuorisotaloilla. Väitöstutkimukseni jälkeen siirryin työskentelemään tutkijatohtorina NUPS Helsinki -hankkeessa, jossa rakennettiin nuorisotyön opetussuunnitelma Helsingin kaupungin nuorisopalveluille. Tällä hetkellä työskentelen kahdessa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa nuorisotyön osaamiskeskuksessa: Kanuuna – kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus ja osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.
Pitkän työurani ansiosta minulla on laajasti kokemusta nuorten ja nuorisotyön parissa sekä melko mittavat verkostot. Aiemmissa tehtävissäni järjestökentällä olen perehtynyt nuorisotyöhön ja nuorten vapaa-aikaan, työllistymiseen ja koulutukseen liittyviin palveluihin, tehnyt yhteistyötä kuntien, järjestöjen, oppilaitosten ja yritysten kanssa sekä kehittänyt myös kouluissa ja nuorten työpajoissa toteutettavaa toimintaa. Opettajakoulutus ja sen jälkeiset pedagogiset opinnot ovat tarjonneet näköalan koulumaailmaan ja mahdollisuuden pohtia kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä kysymyksiä.
Työni tutkijana on käsitellyt nuorisotyötä ja nuorten vapaa-aikaa, ruokakasvatusta, oppimista, ruoka- ja oppimisympäristöjä sekä korona-aikaa nuorten näkökulmasta. Minua innostaa ilmiöiden ja tutkimuskohteiden tarkastelu poikki- tai monitieteisesti. Tutkimuksissa käytän sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä.
Tutkijana pidän tärkeänä nuorten ja nuoruuden arvostamista, nuorten toimijuuden vahvistamista, avoimuutta ja tutkimuseettisten kysymysten vastuullista huomioimista. Uskon, että kaikessa tekemisessäni näkyy elämäni johtoajatus: ”onnistumme itse, kun autamme muita onnistumaan”.
2018 Filosofian tohtori (kasvatustieteellinen), Helsingin yliopisto, Suomi
2020 Opinkirjo ry:n ja Tekniikan Akateemiset TEKin TuKoKe-kilpailun (Tutki-Kokeile-Kehitä – tiede- ja teknologiakilpailu lapsille ja nuorille) esiraadin jäsen
Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit
· Kauppinen, E., Kiilakoski, T., & Palojoki, P. (2021). Food centres as foodscapes and informal learning environments in Finland. Young. Hyväksytty julkaistavaksi 22.12.2020.
· Kauppinen, E. (2016.) Nuori, äiti vai opettaja - kenellä on vastuu nuorten ruokatottumuksista? Teoksessa S. Myllyniemi (toim.), Arjen jäljillä. Nuoriso barometri 2015 (ss. 215–226). Helsinki: Grano Multiprint Oy.
· Janhonen, K., & Kauppinen, E. (2017). Nuorten ruokakasvatus eri kentillä – kohti vahvempaa yhteistyötä! Nuorisotutkimusseura, Näkökulma, 45, julkaistu 14.6.2017. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma45
· Mandl, M., & Kauppinen, E. (2017). Conference Report: 14th IEHCA Summer University on Food and Drink Studies, Tours, France, 28 August – 04 September 2016. Food & History, 14, 1, 173––176.
· Kauppinen, E. (2019). Moniääninen ruokaympäristö – ruokakasvatuksen mahdollisuudet nuorisotaloilla. Lektio väitöstilaisuudessa 16.11.2018. Nuorisotutkimus 1/2019, 51–56.
· Kauppinen, E., Kiilakoski, T. & Lahtinen, J. (2020) Nuorisotyötä koronan aikaan. Nuorisotutkimusseura, Näkökulma 67, julkaistu 15.12.2020. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma67
· Kauppinen, E., Kiilakoski, T., Kinnunen, V. & Perho, S. (tulossa) OMASTA YHTEISEKSI: Miten hyödyntää nuorisotyön opetussuunnitelmaa nuorisotyön kehittämisessä? Teoksessa Tommi Hoikkala (toim.) Mitä Jyväskylä tarkoittaa? Kirjoituksia nuorisotyön murroksesta. (Työnimi) Nuorisotutkimusseura, ilmestyy 2021.
Ammattiyhteisölle suunnatut julkaisut
· Kuluttajuus arjen taitona – pedagogista tarkastelua, 2012. Raportti. Suomen lasten ja nuorten säätiö, Kuluttajatutkimuskeskus ja Helsingin yliopisto.
· Rahapaja 2013. Pedagogisia ratkaisuja talouskasvatukseen, 2013. Raportti. Suomen lasten ja nuorten säätiö, Kuluttajatutkimuskeskus ja Helsingin yliopisto.
· Janhonen, K., Kauppinen, E., Mäkelä, J. & Palojoki, P. (2016.) Ruokataju on
omakohtaista ymmärrystä ruokavalinnoista. Kotitalous, 79, 30–31.
· Sinisaari, H., Palojoki, P. & Kauppinen, E. (2017). Tutkimuksen kohteena pienen koululaisen itsenäinen iltapäivä. Kotitalous, 80, 19.
· Vapaa-ajan toimintaa kannattaa hyödyntää nuorten ruokakasvatuksessa. Ravitsemuskatsaus 1-2019. Maito ja terveys ry. https://www.maitojaterveys.fi/media/tiedotteet/2019/ravitsemuskatsaus-12019-on-julkaistu.html
· Kauppinen, E. & Kiilakoski, T. (2020). Nuorisotyötä tarvitaan eriarvoisuuden purkamiseen. Blogikirjoitus Aseman Lapset ry:n kutsusta. Julkaistu 29.4.2020. https://www.asemanlapset.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/blogikirjoitus-nuorisotyota-tarvitaan-eriarvoisuuden-purkamiseen
· Kauppinen, E. (2008). "Jos heti lataa kaiken ja osoittaa sormella, ei ne nuoret tule mukaan." Järjestöjen mahdollisuudet vaikuttaa nuorten ruokatottumuksiin. Pro gradu tutkielma. Kotitalous- ja käsityötieteiden laitos. Kotitalousopettajan koulutus. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta. Helsingin Yliopisto.
· Kauppinen, E. (2018). Moniääninen ruokaympäristö – ruokakasvatuksen mahdollisuudet nuorisotaloilla. Väitöskirja (monografia), Helsingin yliopiston kasvatustieteellisiä tutkimuksia nro 38. Helsinki: Unigrafia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-4591-8
Hankkeet
-
-
Tutkimus nuorten kokemuksista korona-aikana (2020–2021)
Hankkeen tutkijat: Sami Myllyniemi, Tomi Kiilakoski, Sinikka Aapola-Kari, Lotta Haikkola, Eila Kauppinen, Mikko Salasuo, Jenni Lahtinen -
Nuorisotutkimusseuran tutkimustoiminta nuorisoalan osaamiskeskuksissa (2020-2023)
Hankkeen tutkijat: Susanna Jurvanen, Tomi Kiilakoski, Antti Kivijärvi, Eila Kauppinen, Sofia Laine -
Nuorten paikkataju ja huolet (2020-2021)
Hankkeen tutkijat: Tommi Hoikkala, Teemu Vauhkonen, Susanna Jurvanen, Eila Kauppinen, Sofia Laine