Kirjat

Arkipäivän rasismi koulussa. Etnografinen tutkimus suomalais- ja maahanmuuttajanuorten ryhmäsuhteista

Anne-Mari Souto

Miten rasismi ilmenee koulun arjessa? Millaisin ehdoin suomalaisnuoret hyväksyvät kulttuurisesti erilaisiksi mieltämiään nuoria joukkoonsa? Miten maahanmuuttajanuoret vastaavat näihin ehtoihin ja kohtaamaansa rasismiin? Miten koulu tunnistaa nuorten ryhmäsuhteita ja keskinäisiä jännitteitä? Entä miten koulu tunnistaa omia rasismia ylläpitäviä tai purkavia käytäntöjään?

2. painos 2017. Ensimmäinen painos on vuodelta 2011.

 

Lisää koriin

Puolustuskannalla. Nuorisobarometri 2010

Sami Myllyniemi

Nuorisobarometrit ovat keränneet tietoa nuorten arvoista ja asenteista vuodesta 1994 lähtien. Tämän vuoden barometrin teemana ovat nuorten näkemykset ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta sekä turvattomuuden kokemuksista yleisemminkin ja siitä, mikä Suomessa on puolustamisen arvoista.

Lisää koriin

Maahanmuutto ja sukupolvet

Tuomas Martikainen, Lotta Haikkola (toim.)

Teos on ensimmäinen laajempi katsaus maahanmuuton sukupolvistumiseen Suomessa. Suomalaisessa tutkimuksessa ja julkisessa keskustelussa maahanmuuttajataustaisiin nuoriin liittyvät kysymykset ovat tulleet tärkeämmäksi 2000-luvun kuluessa. Tämä heijastaa maahanmuuttajataustaisen väestön sukupolvistumista, sillä maahanmuuttajien sekä ulkomailla että Suomessa syntyneet lapset ovat jo merkittävä väestöryhmä eri puolilla maata, erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Lisää koriin

Ohipuhuttu nuoruus?

Anu-Hanna Anttila, Kristiina Kuussaari ja Tiina Puhakka (toim.)

Kahdeksannen Nuorten elinolot -vuosikirjan teemana on ohipuhuminen. Kirjassa tarkastellaan, miten nuoret ja aikuiset tulkitsevat erilaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä. Jaetaanko sama merkitysmaailma, ymmärretäänkö toinen toisiaan vai puhutaanko ohi, eri kieltä, tarkoituksella tai vahingossa?

Lisää koriin

Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2. painos)

Elina Nivala ja Mikko Saastamoinen (toim.)

Nuorisokasvatuksen teoria kokoaa yhteen erilaisia näkökulmia nuorten kasvuun, kasvattamiseen ja oppimiseen sekä arvioi yhteiskuntaa nuorten kasvamisen ympäristönä. Se asettaa vuoropuheluun eri teoriaperinteitä ja nykyilmiöitä antaen näin monitieteisen teoreettisen sisällön nuorisokasvatuksen käsitteelle.

Lisää koriin

Missä lapsuutta tehdään?

Kirsi Pauliina Kallio, Aino Ritala-Koskinen ja Niina Rutanen (toim.)

Missä lapsuutta tehdään? -teoksessa käsitellään erilaisten lapsuuksien rakentumisen tiloja ja lapsuuden tapahtumapaikkoja lähestyen niitä kahdesta suunnasta. Tarkastelun lähtökohtana ovat yhtäältä lapsille tuotetut ja tarjotut tilat sekä lapsuudelle yleisemminkin luodut puitteet, joiden rakentumiseen osallistuvat monet tahot, kuten valtio instituutioineen, perheet arkisine käytäntöineen ja media poliittisine ja kaupallisine intresseineen. Toisaalta lähdetään liikkeelle lasten itse tuottamista paikoista.

Kirja on loppuunmyyty. 

Julkaisusta löytyy kuitenkin maksuton PDF, jonka voit ladata täältä.

Rasistisuus nuorten yhteisöissä. Tutkimus vuosituhannen vaihteen Joensuusta

Sini Perho

Miten rasismi kiinnitti nuoria toisiinsa vuosituhannen vaihteen Joensuussa? Sini Perho tutkii tässä teoksessa itsensä rasistisiksi tai suvaitsemattomiksi määrittelevien nuorten yhteisöllisyyttä. Kirjassa tarkastellaan rasistiseen miljööseen kuulumisen ehtoja ja yksilöiden suhdetta siihen. Tutkimus kiinnittyy nuorisokulttuuriseen lähestymistapaan samalla pohtien sukupuolen asettamia rajoja ja ehtoja. Rasistisessa nuorten yhteisössä arvostetaan sellaista tavallisuutta, jonka osana on rasismin hyväksyminen.

Lisää koriin

Muistikuvia 00-luvusta

Olli Sinivaara (toim.)

Olli Sinivaaran toimittamassa Muistikuvia 00-luvusta -antologiassa pohditaan nuoruuden olemusta 2000-luvun alun perspektiivistä. Teos koostuu vapaamuotoisista esseistä, artikkeleista ja novelleista, joiden kirjoittajina on nuoria kirjailijoita ja tutkijoita. Tekstit piirtävät niin laajempia historiallisia kaaria kuin omakohtaisia ja yksilöllisiä kuvia nuoruudesta ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Myös itse nuoruuden käsitettä tutkitaan eri näkökulmista: onko olemassa yksi ”nuoruus”, tavoittaako käsite ”nuoruus” nuoruuden todellista olemusta?

Lisää koriin