Suomi on maailmankuulu korkeatasoisesta koulutuksestaan ja osaamisestaan. Osoituksena laadusta pidetään muun muassa PISA-tutkimuksen tuloksia, joissa suomalaiset nuoret ovat loistaneet. Suomalaisnuorten osaaminen ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti. Tämä Nuorisobarometri kysyy, millaisia ovat sukupuolten väliset erot. Näkyvätkö lapsuudenperheen elintaso ja vanhempien koulutus nuoren oppimisessa ja koulutuspoluissa? Pitääkö paikkansa, että koulutus on kaikkien nuorten ulottuvilla taloudellisesta tilanteesta riippumatta?
Opin polut ja pientareet. Nuorisobarometri 2017.
Nuorten osaamista ja koulutusta koskevia kokemuksia selvitettiin muun muassa kysymällä, mitä taitoja nuoret kokevat oppineensa koulussa ja sen ulkopuolella, mitä taitoja he itse arvostavat ja mistä he ajattelevat olevan hyötyä tulevaisuudessa. Lisäksi kysyttiin, kokevatko nuoret kuuluvansa kouluyhteisöön ja minkälaiset suhteet heillä on toisiin nuoriin ja opettajiin.
Peruskoulun jälkeen nuorten on valittava, mihin he hakeutuvat opiskelemaan. Suomessa arvostetaan vähintään toisen asteen opintoja, mielellään ilman välivuosia. Toteutuvatko nämä tavoitteet? Entä mitkä tekijät vaikuttavat taustalla, kun koulutus ei jatku ihanteellisen suoraviivaisesti vaan takkuaa tai jää ehkä kokonaan aloittamatta?
Nuorisobarometri on vuodesta 1994 lähtien Suomessa asuville 15–29-vuotiaille nuorille vuosittain toteutettu kyselytutkimus. Osa barometrin kysymyksistä toistuu samoina, osa on vaihtuvien teemojen mukaisia. Vuoden 2017 Nuorisobarometrin teemana on osaaminen ja koulutus.
ISBN (nid.) 978-952-7175-55-2
Julkaisuja (Nuorisotutkimusseura) ISSN 1799-9219, nro 200, Kenttä
Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja ISSN 1455-268X (painettu), nro 58
Ulkoasu: nidottu
Kieli: suomi
Sivumäärä: 212
Kl 38; 32.4; 31.32
Johdanto ............................................... 5
Sami Myllyniemi & Tomi Kiilakoski
Tilasto-osio ............................................ 9
Kyselyn toteutus ja taustamuuttujat .... 11
Koulutustaso ............ 12
Asuminen ja muuttaminen ..... 15
Nuorten koulutuspolut ... 21
Oma peruskouluaika .... 21
Koulun vaihtaminen ...... 26
Peruskoulun jälkeen ....... 27
Mistä tietoa peruskoulun jälkeisistä vaihtoehdoista ..... 28
Koulutusvalintoihin liittyvät pelot ......... 32
Kuinka moni tietää, mitä haluaa opiskella ....... 33
Missä iässä päätetään, mitä haluaa opiskella ....... 33
Opiskeluvalintoihin vaikuttavat tekijät ........ 36
Ovatko opiskelijat toivomassaan koulutuksessa ....... 38
Tyytyväisyys nykyiseen koulutukseen ....... 39
Koulutustaso taustatietojen valossa ....... 40
Opintojen keskeyttäminen ja koulupudokkuus ....... 42
Minkä tasoisen koulutuksen nuoret odottavat suorittavansa 49
Toiveammatti ja koulutusta vastaava työ ....... 52
Koulutus ja oppiminen ........ 55
Oppimisen ja osaamisen tavat .............. 55
Näkemykset koulusta ja koulutuksesta .... 57
Oppi koulussa ja sen ulkopuolella ...... 61
Taitojen tärkeys elämässä pärjäämiselle .... 71
Saatu oppi ja sen tärkeys ......... 72
Tutkintojen ulkopuolinen opiskelu ...... 74
Aiemmin hankitun oppimisen tunnustaminen ..77
Mitkä asiat vaikuttavat työnsaantiin ........... 79
Taloudellinen tilanne ....... 81
Koululaisten ja opiskelijoiden työssäkäynti ........ 82
Rahanpuute ja koulutusmahdollisuuksien tasa-arvo ... 83
Luottamus, osallisuus ja yhteenkuuluvuus ...... 89
Sosiaalinen luottamus ......... 89
Arjen- ja elämänhallinta ........ 91
Järjestövaikuttaminen ....... 94
Yhteenkuuluvuuden tunne ......... 94
Tyytyväisyys elämään ........ 99
Tyytyväisyys ihmissuhteisiin ....99
Tyytyväisyyden muutos ......... 101
Viitteet ................................ 105
Lähteet ............................ 109
Tieteelliset artikkelit .. 119
Jonna Pulkkinen & Juhani Rautopuro & Jouni Välijärvi
Kaikki hyvin? Suomalaisnuorten hyvinvointi Nuorisobarometrin ja Pisa-tutkimuksen tulosten valossa... 121
Anna-Maria Tenojoki & Jukka Rantala & Jan Löfström
Koulussa vai koulun ulkopuolella? Nuorten kokemukset yhteiskunnallisen vaikuttamisen oppimisesta ...... 133
Reijo Byman & Tiina Korhonen & Sara Sintonen & Olli Vesterinen & Heikki Kynäslahti
Nuorten käsitykset digitalisaation tärkeydestä ...... 149
Näkökulmia ................ 161
Emmi Pentikäinen & Juuso Luomala & Alvar Euro
Toisen asteen koulutus on monelle liian kallis .......... 163
Pasi Haapakorva & Tiina Ristikari & Tomi Kiilakoski
Toisen asteen opintojen keskeyttämisen taustatekijöitä ...... 167
Elina Pekkarinen
Lastensuojelun tarve kytkeytyy kielteisiin oppimiskokemuksiin ...179
Liitteet ..................... 189
Kirjoittajat ................ 205
Tiivistelmä ............... 207
Sammanfattning ....... 209
Abstract .................. 211