Positiomallin kehittäminen lasten ja nuorten syrjäytymisen tarkastelemiseksi (2013-2016)
Viime vuosien julkista keskustelua hallinneessa syrjäytymiskeskustelussa erilaiset teoreettiset tavat hahmottaa syrjäytymisprosessia ovat jääneet vähemmälle tarkastelulle. Tässä tutkimushankkeessa kehitetään tulkintakehystä, joka pohjautuu kriittisen realismin metateoriaan. Tutkimushankkeen empiirisenä esimerkkinä tarkastellaan lastensuojelun interventioita ja niiden kohteina olleita nuoria. Tutkimuksen aineisto koostuu lastensuojelun asiakasasiakirjoista sekä lastensuojelutoimenpiteiden kohteina olleiden nuorten haastatteluista. Tutkimushankkeen tavoitteena on muodostaa teoreettinen malli, jonka avulla yksilöiden, yhteisöjen ja rakenteiden välisiä suhteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä voitaisiin tarkastella niin tutkimuksessa kuin käytännön kentillä nuoriso- ja sosiaalityön kaltaisilla aloilla.
Tutkimushankkeessa tehdään yhteistyötä Tampereen yliopiston, Valtion koulukotien ja Queens University of Belfastin kanssa.
Hankettaa rahoittaa Suomen Akatemia (henkilökohtainen tutkijatohtorin kolmivuotinen rahoitus).
Hankkeen tutkijat
Elina Pekkarinen
Erikoistutkija (toimivapaalla 14.1.2019 alkaen)
Dosentti (Helsingin yliopisto), VTT, laillistettu sosiaalityöntekijä
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Tutkijan profiili