Planetaarinen nuorisotutkimus

Planetaarinen nuorisotutkimus on Nuorisotutkimusverkoston tutkimusprofessorin Sofia Laineen nuorisotutkimuksellinen avaus. Planetaarisessa nuorisotutkimuksessa nuoria ja nuoruutta tutkitaan suhteessa planeetan katokykyyn sekä käynnissä olevaan ilmastonmuutokseen ja sen ympäristövaikutuksiin. Laineen ehdotus planetaarisen nuorisotutkimuksen kehyksestä julkaistiin Youth and Globalization -tiedelehdessä marraskuussa 2023.

Planetaarisen nuorisotutkimuksen laaja historiallinen kehys tulee Rooman klubin toisesta raportista Ihmiskunta tienhaarassa (Mesarovic & Pestel 1974). Siinä monitieteinen tieteentekijöiden joukko luettelee neljä ihmiskunnalle välttämätöntä tehtävää, jotta yksilöiden arvot ja asenteet kääntyisivät kohti globaalia etiikkaa. Globaali etiikka taas on välttämätön, jotta ihmiskunta selviytyy hengissä. Nämä neljä tehtävää rakentuvat planetaarisen nuorisotutkimuksen neljäksi ulottuvuudeksi:

1. Nuorisotutkimus, kanssatutkimus ja tulevat sukupolvet.
  2. Globaali ja dekoloniaalinen nuorisotutkimus.
  3. Monilajinen nuorisoutktimus ja planetaarinen hyvinvointi.
  4. Kestävän hyvinvoinnin ja uuden ympäristöetiikan nuorisotutkimus.

Planetaarisen nuorisotutkimuksen kansallinen ja kansainvälinen verkosto

Tutkimushanke on ryhtynyt kokoamaan kansallista ja kansainvälistä tutkijaverkostoa tutkijoista, joita yhdistää planetaarisen nuorisotutkimuksen tutkimusteemat. Verkostoon ovat tervetulleita myös nuoret sekä nuorten kanssa työskentelevät. Jos haluat mukaan verkostoon, otathan yhteyttä tutkimusprofessori Sofia Laineeseen.

Hankkeen tutkijoiden aiheeseen liittyviä julkaisuja

Laine, Sofia (2023) New Framework Proposal: Planetary Youth Research. Youth and Globalization 5(1), 15-43. https://doi.org/10.1163/25895745-bja10027, Special Issue: “Re-envisioning youth in times of global risks”. Nuorisotutkimusseuran tiedote luettavissa täältä.

Laine, Sofia (2023) Luovaa liikettä planeetan hyvinvoinnin eteen. Artikkelit. Julkaistu Ympäristöahdistus.fi -sivustolla 27.11.2023. https://www.ymparistoahdistus.fi/artikkelit/luova-liike-planeetan-hyvinvointi/

Kiilakoski, Tomi (2023) Puheenvuoro II. Yksilajisuus ja nuorisotutkimuksen peritty tausta. Teoksessa: Pirjo Suvilehto, Pauliina Rautio & Veli-Matti Värri (toim.) Nuorten luonto eläimineen. Kohti monilajista nuorisotutkimusta. Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 246, 197-204.

Seminaareja ja tapahtumia

Working group 4 (Nordic Youth Research Symposium NYRIS 2024, 12.-14.6.2024, Tampere): Planetary youth research and young people’s climate emotions. Puheenjohtajat: Sofia Laine & Panu Pihkala.

NUORI2024-tapahtumassa torstaina 25.4.2024 klo 9–10 (Maestro): Nuorisoala vaikuttava globaali- ja rauhankasvattaja – unohduksesta arvostukseen! Paneelissa myös Sofia Laine ja tutkimusklovni innostavat pohtimaan nuorisoalaa planetaarisena vastuunkantajana luovasti. Järjestäjänä NMKY.

”Luovaa liikettä planeetan hyvinvoinnin eteen”, Sofia Laineen luento Webinaarissa ”Maailmanlopun skenaarioista toivon rakentamiseen” 29.11.2023 klo 13-16.

Trebbe Johnsonin vierailuluento: “Kehollisia menetelmiä ympäristötunteiden kohtaamiseen” 22.11.2023 klo 15:45 – 17:45. Tieteiden talo (Kirkkokatu 6, Helsinki). Seminaarin taltiointi on katsottavissa täältä. Kanssajärjestäjänä Tunne ry ja Panu Pihkala.

Työryhmä 15 Nuorisotutkimuspäivillä (8.-9.11.2023, Helsinki): Planetaarinen ja aktiivinen toivo nuorisotutkimuksessa. Puheenjohtajat: Sofia Laine & Vihtori Kylänpää.

Avoin tutkijaseminaari: planetaarinen nuorisotutkimus, 9.5.2023

Ympäristötunteita prosessinäkökulmasta käsittelevä työpaja, 8.2.2023. Kanssajärjestäjinä Panu Pihkala sekä Plan ja Fingo.

Sofia Laine avasi planetaarisen nuorisotutkimuksen ulottuvuuksia Nuorisotutkimusverkoston tutkimusprofessorien juhlaluennolla 11.10.2022. Luento on katosttavissa Youtubessa tai luettavissa Nuorisotutkimus-lehden numerosta 4/2022.

Call for Abstracts

Working group 15 (Annual Conference of Youth Studies, 8.-9.11.2023, Helsinki): Planetary and active hope in youth research. Please submit your abstract (max 300 words) by August 27th via the electronic form. Confirmed working groups will be announced by 12.9.

Youth Knowledge Book: ”Youth and democracy in the climate crisis”. Call for abstracts. Deadline: 15 July 2023

Tietosuojaseloste

Henkilötietojen käsittelystä hankkeessa saat lisätietoa tietosuojaselosteesta.

Aloitusvuosi:
Lopetusvuosi: