Nuorten elinolot-vuosikirja

Valtion nuorisoneuvoston, Nuorisotutkimusverkoston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) yhteisjulkaisuina syntyvä, joka toinen vuosi ilmestyvä Nuorten elinolot -vuosikirja kokoaa nuoria koskevan tutkimustiedon ja tilastollisen aineiston yksiin kansiin. Vuosikirjat koostuvat nuorten elinoloja kuvaavasta tilasto-osuudesta sekä asiantuntija-artikkeleista. Ne tarjoavat ajankohtaista tietoa nuorten hyvinvoinnista päätöksentekijöille, nuorisoalan ammattilaisille sekä vanhemmille ja muille kasvattajille.

Suunnitelmia seuraavan vuosikirjan toteuttamista ei tällä hetkellä ole.

Viimeisin vuosikirja

Poikkeuksellinen nuoruus korona-aikaan etukansi.

Viimeisin vuosikirja ilmestyi marraskuussa 2022. Poikkeuksellinen nuoruus korona-aikaan – Nuorten elinolot -vuosikirja 2022 -julkaisussa nuoruutta ja nuorten elinoloja lähestytään sukupolvikokemuksena covid-19-pandemian hallitsemassa maailmassa. Poikkeustila ymmärretään nuorten ihmis- ja vuorovaikutussuhteisiin, elämänkulkuun, yhteisöihin ja instituutioihin erilaisin tavoin vaikuttavina olosuhteina ja tekijöinä. Julkaisun tuottamisesta vastasi vuorollaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Lisätietoja THL:n sivuilta: Nuoret poikkeustilassa – Nuorten elinolot -vuosikirja 2022. (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Ilmestyneet Nuorten elinolot -vuosikirjat

Ilmestyneitä vuosikirjoja voit selata Nuorisotutkimusseuran julkaisut-sivulla.

Vuosikirjojen verkkoversioita on julkaistu esim. julkaisuarkisto Julkarissa (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) sekä valtion nuorisoneuvoston sivuilla (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).

Painettuja teoksia voi ostaa esim. THL:n kirjakaupasta sekä yhteistyökumppaneiltamme Tiedekirjalta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) tai Rosebud Booksilta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) sekä muista hyvin varustelluista kirjakaupoista.

Ennen vuotta 2010 vuosikirjat

• Polarisoituva nuoruus – Nuorten elinolot -vuosikirja 2008 (toim. Minna Autio, Kirsi Eräranta & Sami Myllyniemi)
  • Onko sukupuolella väliä? Hyvinvointi, terveys, pojat ja tytöt (toim. Sakari Karvonen, ilm. 2006)
  • Kuluttava nuoruus – Nuorten elinolot -vuosikirja (toim. Minna Autio & Petri Paju, ilm. 2005)
  • Samaan aikaan toisaalla. Nuoret, alueellisuus ja hyvinvointi (toim. Petri Paju, ilm. 2004)
  • Teknologisoituva nuoruus – Nuorten elinolot -vuosikirja (toim. Sonja Kangas & Tapio Kuure, ilm. 2003)
  • Viattomuudesta vimmaan. Lapsuudesta nuoruuteen siirtymävaiheen tarkastelua (toim. Tapio Kuure, Mika Vuori ja Mika Gissler, ilm. 2002)
  • Aikuistumisen pullonkaulat – Nuorten elinolot -vuosikirja (toim. Tapio Kuure, ilm. 2001)

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla nuorisotutkimuksen ajankohtaisista asioista. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.