Arviointitutkimus ja nuoriso 2.0 -kirjoitussarja

>> Kirjoitussarjassa julkaistut Näkökulmat
>> Kaikki ilmestyneet Näkökulmat

Nykypäivänä tutkimukselta toivotaan yhä enemmän tukea ja ohjausta käytännön toimintojen kehittämiseen. Hanke- ja projektimaailma vaatii indikaattoreita, erilaisia mittareita, mutta myös toiminnan laadun arviointia. Viime vuosina etnografia onkin vahvistunut lomakepalautteiden ja haastattelujen rinnalla kehittämistiedon tuottajana (ks. mm. Haanpää ym. 2014). Etnografian suosion kasvu perustuu esimerkiksi etnografisen tiedon mahdollisuuksiin ymmärtää toimintaympäristöjä kokonaisvaltaisemmin elettyinä ja fyysisinä tiloina (mt., 290). Sen avulla voidaan ymmärtää erilaisten hankkeiden ja toimintojen kulttuureja sekä kehitysprosesseja. Etnografinen arviointitutkimus on kiinnostunut eri toimijoiden kokemuksista, sosiaalisista verkostoista ja toimijoiden rooleista sekä yhteisöllisyyden kehityksestä.

Nuorisotutkimusverkosto julkaisi vuonna 1999 teoksen Arviointitutkimus ja nuoriso (Paakkunainen toim.). Vuonna 2003 julkaistiin Merja Kylmäkosken Arviointitutkimus osana nuorisotutkimuksen työkenttää. Tämän jälkeen Nuorisotutkimusverkostossa on toteutettu kymmenittäin erilaisia arviointitutkimushankkeita. Laajemman perspektiivin kirjoituksia arviointitutkimuksesta ei ole verkoston julkaisusarjassa juuri vuosituhannen vaihteen jälkeen ilmestynyt. Tämän kirjoitussarjan nimellä halutaankin korostaa sitä, että Nuorisotutkimusverkostossa on jo kolmella vuosikymmenellä pohdittu kyseistä teemaa. Toisaalta ”2.0” viittaa verkon ja digitaalisuuden aikakauteen. Jo kirjoitussarjan julkaisufoorumi, verkkokanava, kertoo itsessään tämän päivän tutkimuksen teon digitaalisista ulottuvuuksista ja mahdollisuuksista. Kirjoitussarjaan toivotaan myös tekstejä, joissa pohdittaisiin kuinka sosiaalinen media ja verkkomaailma muuttavat (tai eivät muuta) arviointitutkimuksen tekemistä nuoriin, nuorisotyöhön tai nuorisopolitiikkaan liittyen.

Arviointitutkimus ja nuoriso 2.0 on moniääninen kirjoitussarja, jossa sekä tutkijat että nuorten parissa työskentelevät analysoivat arviointitutkimuksen erilaisia ulottuvuuksia ja tapauksia. Se on osa laajempaa Nuorisotutkimusverkostossa tehtävän tutkimuksen tuloksia yhteiskunnallisiksi puheenvuoroiksi avaavaa Näkökulma-tekstien sarjaa. 

Kirjoitusarjaan inspiroi Nuorisotutkimusverkoston arviointitutkimuksissa työskentelevien tutkijoiden seminaarissa syntynyt tietoisuus siitä, että nuorten parissa tehtävissä arviointitutkimushankkeissa on paljon yhteistä, mutta kaikissa hankkeissa on myös omia erityispiirteitään. Noora Hästbackan arviointitutkimukset K-0 hankkeeseen, Jenni Lahtisen (os. Moision) tutkimus lastenkotilapsien retkistä, Karla Malmin tutkimukset raidenuorisotyöstä ja monialaisesta ja moniammatillisesta verkosto- ja ammattiyhteistyöstä, Kai Mathiaksen tutkimus sosiaalisesta sirkuksesta sekä Sofia Laineen ja Maaria Hartmanin tutkimus Taidetestaajat-hankkeesta ovat olleet käynnissä Nuorisotutkimusverkostossa lähes yhtäaikaisesti. Nuorisotutkimusverkoston arviointitutkimusseminaari on osaltaan tukenut tutkijantyötä sekä akateemisesti että käytännöllisesti, kuten työn rajaamisessa ja roolien selkeyttämisessä arviointitutkimukselle tyypillisen moniroolisen työn kentillä.

Toinen kimmoke kirjoitussarjalle oli Helsingin kaupungin kolmivuotinen rahoitus, joka myönnettiin Arja Tiili Dance Companyn toteuttamalle Break the Fight! Mahdollisuus kuulua #BTFitahelsinki -hankkeelle. Break the Fight! -hankkeeseen on upotettu arviointitutkimusta ja kehittämistyötä koko hankekaudelle (2018-2021). Tutkimushankkeen vastaava tutkija Sofia Laine ja tutkija Susanna Jurvanen ovat työskennelleet myös edellisessä Break the Fight! valtakunnallinen kiertuetuki- ja mallinnus -hankkeessa kauden 2017–2018. Tutkimusosuudesta julkaistiin verkkojulkaisu marraskuussa 2018. Uudessa, Itä-Helsingin nuorisotiloille, kauppakeskukseen ja kouluihin kiinnittyvässä hankkeessa päätettiin julkaista osatutkimuksia Näkökulma-tekstien muodossa: napakat puheenvuorot ja analyysit verkkojulkaisuina ilmestyvät nopeammin ja ovat kentän toimijoille helpommin luettavissa kuin kirja.

Nuorisotutkimusverkoston tutkijoiden lisäksi kirjoitussarjassa kuullaan muiden arviointitutkimusta nuorten parissa tekevien tutkijoiden analyysejä sekä arvioinnin ja kehittämisen alla olevien hankkeiden sekä sidosryhmien toimijoita. Kirjoitussarja jatkuu vuoden 2021 loppuun, tavoitteena herättää keskustelua siitä, millaista arviointitutkimusta ajassamme tarvitaan, millaista tietoa kerätään ja analysoidaan, millaisin metodologisin ottein, miksi ja mitä tarkoituksia varten. Tavoitteena on, että kirjoitussarjan tekstit olisivat ajankohtaisia ja inspiroivia niin muille arviointitutkimusta nuorten parissa tekeville kuin nuorisoalan ja nuorisopolitiikan ammattilaisille.  Jos olet kiinnostunut kirjoittamaan kirjoitussarjassa, otathan yhteyttä kirjoitussarjan toimittajaan!

Antoisia lukuhetkiä kirjoitussarjan parissa!

Helsingissä 3.10.2019

Sofia Laine

Kirjoitussarjan toimittaja

Lähteet

Haanpää, Minni & Hakkarainen, Maria & Garcá-Rosell, José-Carlos (2014) Etnografia kehittämisen välineenä. Teoksessa: Pilvi Hämeenaho & Eerika Koskinen-Koivisto (toim.) Moniulotteinen etnografia. Helsinki: Ethnos ry, 287–307.

Kirjoitussarjassa julkaistut Näkökulmat

Hip hop -perinteen pedagogisia sovelluksia nuorten taidetyöpajoissa kouluilla ja nuorisotiloilla
Näkökulma 58, 12.6.2020
Kirjoittaja: Susanna Jurvanen

Kiusaamisen vastustamisesta nuorten osallisuuden tukemiseen. Sosiaalisen osallisuuden vahvistamishankkeita tutkimassa peruskouluissa
Näkökulma 57, 12.6.2020
Kirjoittajat: Veronica Hellström, Susanna Jurvanen ja Sofia Laine

Liikkeellä tunteella - Keho ja tunteet osallistuvassa etnografisessa havainnoinnissa nuorisotalojen taidetyöpajoissa
Näkökulma 51, 3.10.2019
Kirjoittaja: Riikka Hynninen

Kun hiphop-nuorisotila jalkautui kauppakeskukseen
Näkökulma 50, 3.10.2019
Kirjoittaja: Susanna Jurvanen

Arviointitutkimus tiedeaktivismina ja kansalaistoimintana 
Näkökulma 49, 3.10.2019
Kirjoittaja: Sofia Laine

Sarjan tunnuskuva: Susanna Jurvanen.