"Apina pulpetissa" pureutuu ysiluokan arkeen

Työrauha, nuorten tulevaisuus ja kännykät koulussa ovat nousseet voimakkaasti esiin vanhempien, päättäjien ja kasvatusammattilaisten puheissa. Mitä ryhmärämän, pölisijöiden ja hikkeryhmän arki koulun suljettujen ovien takana on? Pääseekö yksilöllisyys esiin erilaisissa ryhmissä?

Tutkijapari Angst B ja Lintsari soluttautui osaksi eteläsuomalaista ysiluokkaa lukuvuoden ajaksi: istui pulpetissa, kärvisteli kokeissa, osallistui liikuntapäiviin ja vietti ysijuhlaa, jossa joku sai tomaatista. Apina pulpetissa (Gaudeamus 2013) paljastaa, mitä tutkijat näkivät, kuulivat ja kokivat. He pääsivät katsomaan läheltä oppilasarjen pieniä ja isoja asioita: repun pakkaamisen tärkeysjärjestystä, koeaikataulujen arvoitusta, läjittymisen periaatteita, mutta myös luokkahenkeä, vanhempien ja koulun yhteistyötä sekä jatko-opintojen suunnittelua.

Teoksessa myös takapenkin ääni kantautuu suomalaisia nuoria ja kouluhyvinvointia koskevaan keskusteluun. Angst B:n ja Lintsarin sekä muiden ysiluokkalaisten lisäksi asioista puhuvat opettajat ja vanhemmat.

Koulu on paikka, jossa ei ole hyvä olla yksin

”Luokkamme oli määrä olla ihan tavallinen yhdeksäs luokka, kuten meille asia ilmoitettiin. (...) tutkimusluokkaa meille kuvattaessa puheessa kuitenkin vilisi sellaisia termejä kuin ’haastava’, ’eloisa’ ja ’mielenkiintoinen’ tai toisaalta ’klikkiytynyt’ ja ’hankalia tyyppejä’ niin paljon, että usko luokan tavalliseen tavallisuuteen hieman mureni.”

”Aamulla aloitimme englannilla. Kimillä ei ollut mukana mitään tavaroita, Pauliinalla oli mukana eiliset kirjat, koska hän tuli muualta kuin kotoa. Petterillä puolestaan oli mukana terveystiedon kirja englannin sijaan. Qiao, Jere, Anniina, Konsta ja Eetu tulivat omaan tahtiinsa vasta seuraaville tunneille. Joonasta ei näkynyt koko päivänä, mutta hän oli ainoa koko päivän poissaolija. Muut ilmaantuivat ja ehkä katosivat taas. Viimeinen kevät on todella mielenkiintoista aikaa.”

”Ja joskus istuttiin syliin, vaikka vieressä olisi ollut vapaata penkkiä metritolkulla. Missähän vaiheessa meistä katoaa tuo tarve ja uskallus mennä fyysisesti lähelle toisia julkisessa tilassa? Suomalainen keskivertotyöpaikka menisi viikoiksi sekaisin, jos siellä istuttaisiin samalla tavalla, saati että maattaisiin käytävällä salkut pään alla sikin sokin.”

”Paikat yleensä arvottiin, mutta opettaja piti itsellään veto-oikeuden, jos luokkaan näytti syntyvän ulkopedagogisia ’kioskeja’ jo istumajärjestyksen perusteella – häiriöalttiita oppilaita toistensa lähelle. (…) Hiljaisten ja kilttien oppilaiden ikävä velvollisuus ja asema näissä yhtälöissä on olla kuin eristeainetta, jolla häiriöihin taipuvaiset pidetään kaukana toisistaan.”

”Opettajat eivät juurikaan kaipaa pedagogisesti ammattitaidottomia oppilaiden vanhempia kiireen siivittämään koulun arkeen jo täyteen pakattujen jaksojen liepeille. Vanhemmat taas eivät omissa kiireisissä toimissaan veny vaativaan vapaaehtoispedagogiikkaan koulussa. Oppilaat puolestaan – ainakin jotkut – ovat tyytyväisiä siihen, että omat vanhemmat tai huoltajat eivät ole havainnoimassa oppilaiden ulkopedagogista touhuilua luokassa.”

”Ryhmän merkitystä nuorelle tai oppilaalle on vaikea yliarvioida. Koulu on paikka, jossa ei ole hyvä olla yksin. Koko koulun tehtävä perustuu yksilöllisten kykyjen ja taitojen arviointiin, mutta epävirallinen koulu ei suosi yksin oloa. Pelottavin asia on yksinäisyys.”

Tommi Hoikkala (Lintsari) on Nuorisotutkimusverkoston tutkimusprofessori, sosiologian ja taidekasvatuksen dosentti sekä Uppsalan yliopiston kunniatohtori. Petri Paju (Angst B) on yhteiskuntatieteiden tohtori ja toimii tutkijana Lastensuojelun Keskusliitossa.

Tommi Hoikkala & Petri Paju:
Apina pulpetissa. Ysiluokan yhteisöllisyys.

Gaudeamus & Nuorisotutkimusverkosto 2013. Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 139, ISBN 978-952-495-304-7, 36 euroa.

Lisätiedot:
Outi Kitti

Gaudeamus
Helsinki University Press
Fabianinkatu 28, 00100 Helsinki
www.gaudeamus.fi

Teos ilmestyy 5.9. Tilaukset Nuorisotutkimusseuran verkkokaupasta.