Ranskalainen elokuvakasvatusguru Alain Bergala vierailee Suomessa

Ranskalainen esseisti, elokuvantekijä ja elokuvakasvattaja Alain Bergala puhuu Nuorisotutkimusseuran, Kansallisen audiovisuaalisen arkiston KAVA:n, Suomen Ranskan-instituutin ja Aalto-yliopiston järjestämässäelokuvakasvatusseminaarissa keskiviikkona 23.10. elokuvateatteri Orionissa (Eerikinkatu 15, Helsinki).

Bergalan luennon lisäksi seminaarissa esitellään suomalaisen elokuvakasvatuksen nykytilaa ja erilaisia elokuvakasvatushankkeita. Seminaari on avoin kaikille, ja se sopii erityisen hyvin opettajille, mediakasvattajille, elokuvan ja kasvatuksen tutkijoille sekä kaikille elokuvakasvatuksesta kiinnostuneille.

Tilaisuudessa julkistetaan Alain Bergalan kirja Kokemuksia elokuvakasvatuksesta (suomentaneet Kaisa Kukkola ja Sampsa Laurinen). Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura 2013), jota voi myös ostaa seminaarin yhteydessä tarjoushintaan. Kirjan voi myös tilata Nuorisotutkimusseuran verkkokaupasta.

Alain Bergala kertoo, miten lapset ja nuoret saadaan kiinnostumaan laadukkaista elokuvista: taide-elokuvat on tuotava osaksi arkea koulussa ja muualla lasten ja nuorten elämässä. Bergala on osallistunut valtiollisiin elokuvakasvatusprojekteihin Ranskassa. Yhtenä avaimena hän johdattaa tutustumaan elokuvan tekemisen luovaan prosessiin, johon paneudutaan myös pieniä elokuvaharjoituksia kuvaamalla.

Kokemuksia elokuvakasvatuksesta sopii vanhemmille, taidekasvattajille ja opettajille – kaikille, jotka tahtovat tutustuttaa lapsen tai nuoren elokuvan maailmaan.

Kirjaan sisältyy myös Eero Tammen kirjoittama, elokuvakasvatuksen ja yleisemminelokuvien levityksen tilannetta Suomessa luotaava esipuhe ”Koskaan ei ole liian myöhäistä – Suomi elokuvamaana”.

”Elokuva saapui elämääni erittäin ahdistavan lapsuuden keskelle. Varsin varhain tiesin, että se olisi minun oljenkorteni. Mikään tai kukaan ei esitellyt minulle elokuvia. En jakanut niitä kenenkään, en aikuisten enkä toisten lasten kanssa, vaan tartuin niihin kuin pelastusrenkaaseen.”

”Pakka on sekoitettava ja kortit on jaettava uudelleen hyvien ja huonojen, vahvojen ja heikkojen, puheliaiden ja arkojen, dominoivien ja dominoitujen, ’hyväosaisten’ ja kulttuurillisesti vähäosaisten, ’tulevaisuudenlupausten’ ja ’tulevaisuutta vailla olevien’ oppilaiden kesken.”

–  Alain Bergala

Alain Bergala: Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Suomentaneet Kaisa Kukkola ja Sampsa Laurinen. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 142, sarja: Liike. ISBN 978-952-5994-42-1, 149 s., 20 euroa.