Läpi kriisien — Nuorisobarometrin 2022 julkistustilaisuus

Tiedekulma (Yliopistonkatu 4)

Asfalttia vasten näkyvät jalat, joiden edessä kaksi eri suuntaan osoittavaa nuolta.

Valtion nuorisoneuvoston ja Nuorisotutkimusverkoston vuosittain julkaisema Nuorisobarometri mittaa suomalaisten 15–29-vuotiaiden nuorten arvoja ja asenteita. Tilaisuudessa kuulemme tarkemmin tuloksista, artikkeleiden keskeisistä sisällöistä, valtion nuorisoneuvoston politiikkasuosituksista sekä kuulemme nuorten puheenvuoron. Valtioneuvoston tervehdyksen tilaisuuteen tuo opetusministeri Li Andersson.

Nuorisobarometrin 2022:n teemana on resilienssi, kyky sopeutua ja mukautua vastoinkäymisiin. Nuorilta on kysytty esimerkiksi resilienssistä sekä suhtautumisesta päihteisiin, tyytyväisyydestä elämään ja luottamuksesta yhteiskunnan instituutioihin. Aineisto on kerätty alkuvuonna 2022.

Tilaisuus järjestetään hybriditilaisuutena. Tilaisuuteen voi osallistua paikan päällä Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4, Helsinki) tai seuraamalla verkkolähetystä. Verkkolähetyksen osoite tulee nähtäväksi valtion nuorisoneuvoston sivuille lähempänä tilaisuutta.

Ilmoittautuminen

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Ilmoittautuminen paikan päälle on päättynyt, mutta voit seurata tilaisuutta Tiedekulman livestriiminä.

Kahvitarjoilu on klo 8.30 alkaen. Kahvitarjoilun aikana näemme Helsingin Diakoniaopiston opiskelijoiden tekemän videon, jossa he haastattelevat nuoria julkaisun teemaan liittyen. Läpi kriisien - Nuorisobarometri 2022 (toim. Antti Kivijärvi) on tilaisuudessa myynnissä julkistuspäivän tarjoushintaan.

Tilaisuuden ohjelma

9.00 Tilaisuuden avaus

Tilaisuuden juontaja, valtion nuorisoneuvoston jäsen Santeri Lohi

9.05 Nuorisobarometrin tulosten esittely

Erikoistutkija Antti Kivijärvi, Nuorisotutkimusseura

9.35 Valtioneuvoston tervehdys

Opetusministeri Li Andersson

9.40 Valtion nuorisoneuvoston politiikkasuositukset

Valtion nuorisoneuvoston puheenjohtaja Elisa Gebhard

9.50 Ohjelmanumero

10.00 Paneeli tutkimuksen tuloksista

Artikkelien kirjoittajat Mirja Määttä, Kitta Ripatti ja Leena Suurpää

10.30 Nuorten videotervehdys

Suomen Diakoniaopiston nuoret

10.25 Keskustelu

10.50 Tilaisuuden päättäminen

Tilaisuuden juontaja, valtion nuorisoneuvoston jäsen Santeri Lohi

Teos verkkokaupassa

Nuorisobarometrin 2022 kansikuva.

Läpi kriisien - Nuorisobarometri 2022 (toim. Antti Kivijärvi) on ostettavissa verkkokaupastamme. Tilaukset toimitetaan julkistuksen jälkeen.

Lisätietoa Nuorisobarometrista.