Äänestämistä, kulutusvalintoja vai ilmastolakkoja? Keskustelua Nuorisobarometrista TSV:n Tiedeklubilla

Rosebud Sivullinen -kirjakauppa (Kaisaniemenkatu 5, Helsinki)

Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) luotsaamat Tiedeklubit järjestetään keväällä 2022 Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5). Tiedeklubit järjestetään yhteistyössä TSV:n jäsenseurojen kanssa ja maaliskuun ohjelmasta vastaa Nuorisotutkimusseura.

Tilaisuudet äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan klubien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Äänestämistä, kulutusvalintoja vai ilmastolakkoja?

23.3.2022 klo 17–18

Harva nuori on kestävän kehityksen suhteen välinpitämätön, mutta nuorten väillä on eroja. Millaisia ympäristötunteita nuorilla on? Millaiset nuoret pitävät ilmastolakkoa ja suoraa toimintaa tehokkaana vaikuttamisena? Mitä mieltä nuoret ovat talouskasvun välttämättömyydestä? Professori Päivi Honkatukia ja Nuorisotutkimusseuran vastaava tutkija Tomi Kiilakoski keskustelevat kestävästä kehityksestä Nuorisobarometrin 2021 pohjalta.

Maaliskuun Tiedeklubin järjestää Nuorisotutkimusseura.

Tutustu myös: Nuorisobarometrin 2020 julkaisutilaisuus 16.3.2021.

Kevään muut Tiedeklubit:

Aina ajankohtaiset kirjallisuuden klassikot

20.4.2022 klo 17–18

Vaikka kirjallisuuden klassikoita on raivattu ajankohtaisemman aineiston tieltä koulujen opetussuunnitelmissa, niiden merkitystä syvällisen ajattelun, itsetuntemuksen ja empatian kehittäjinä on korostettu. Miksi klassikoiden pariin kannattaa palata, ja millaisin näkökulmin nykyinen kirjallisuudentutkimus niitä lähestyy? Kirjallisuuden ikivihreistä keskustelevat klassikkojen taltuttaja, kirjallisuudentutkija FT Maria Laakso sekä yleisen kirjallisuustieteen dosentti Sanna Nyqvist.

Huhtikuun Tiedeklubin järjestää Kirjallisuudentutkijain seura.

Sosiaalisen kestävyyden merkitys ikääntyvässä yhteiskunnassa

18.5.2022 klo 17–18

Mitä hyvinvointi on? Miten hyvinvointi ja käsitykset hyvinvoinnista muuttuvat väestön ikääntyessä? SustAgeable-hankkeen asiantuntijat keskustelevat yhteiskunnan mahdollisuuksista tukea hyvinvointia ja sosiaalisen kestävyyden merkityksestä ikääntyvässä yhteiskunnassa.

Toukokuun Tiedeklubin järjestää SustAgeable-hanke.

Lisätiedot

Tiedeklubien järjestejänä ja teknisenä toteuttajana toimii Tieteellisten seurain valtuuskunta. Yhteistyössä on mukana myös Helsingin yliopiston Alumniyhdistys.