PERUTTU: Tiedekioski

Helsingin keskustakirjasto Oodi

Päivitys 12.1.2022: Heikentyneen koronatilanteen vuoksi Tiedekioski on päätetty peruuttaa. Tapahtuman jatkosta päätetään myöhemmin.

Tiedekioski on tutkijoiden ja kansalaisten kohtaamispaikka. Helsingin katukuvasta tuttuja lippakioskeja muistuttavalla kioskilla voi piipahtaa lyhyellä tiedeluennolla tai jäädä juttelemaan eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Kioskin irtokarkkihyllystä löytyy purkkikaupalla faktoja.

Ensimmäinen Tiedekioski oli tarkoitus järjestää Helsingin keskustakirjasto Oodissa tammikuussa 2021. Koronapandemian vuoksi tapahtuma päätettiin kuitenkin siirtää tammikuulle 2022. Perjantaina ja lauantaina 21.-22.1.2022 Oodissa kuullaan lyhyitä tietoiskuja ruuasta, ruokakulttuurista, ruuantuotannosta ja ruuan ympäristövaikutuksista. Ruokaan perehtyneet tutkijat päivystävät kioskilla ja vastaavat yleisön kysymyksiin.

Tiedekioskin konseptista ja ohjelmasta vastaavat Tieteellisten seurain valtuuskunta, Koneen Säätiö, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta, Suomen ympäristökeskus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Nuorisotutkimusseura.

Tutustu Tiedekioskin ohjelmaan tapahtuman verkkosivuilla.