Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä -tutkimuksen julkaisutilaisuus 26.11. klo 13-15

Zoom-tilaisuus

Mainoskuva julkistustilaisuudesta: graafinen kuva pilvestä, auringosta ja kahdesta taimesta sekä seuraava teksti: Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä. Tule kuuntelemaan raportin julkaisutilaisuuteen, miten ulkomailla syntyneiden vanhempien lapset voivat Suomessa. 26.11. ko 13-15.

Tervetuloa Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä -tutkimuksen julkaisutilaisuuteen!

Miten hyvin ulkomailla syntyneiden vanhempien lapset ja heidän perheensä Suomessa voivat? Miten nämä lapset pärjäävät koulussa? Entä ovatko he yhtä terveitä kuin Suomessa syntyneiden vanhempien lapset?

Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä on ensimmäinen yleiskatsaus lapsiin, joiden vanhemmista toinen tai molemmat ovat syntyneet ulkomailla. Tutkimuksessa tarkastellaan kaikkien Suomessa vuonna 1997 syntyneiden lasten hyvinvointia ja terveyttä. Tutkimusaineistona on käytetty THL:n Kansallinen syntymäkohortti 1997 -aineistoa, jolla on aiemmin tutkittu koko lapsiväestön hyvinvointia. Tutkimusaineistona on käytetty useiden viranomaisrekisterien tietoja lasten syntymästä 18 vuoden ikään saakka. Tutkimuskohteina ovat lasten perhetausta, koulutus, terveys, lastensuojelupalveluiden käyttö, rikollisuus sekä alueelliset tekijät. Tutkimuksen tekoon on osallistunut tutkijoita ja asiantuntijoita useista tutkimuslaitoksista ja yliopistoista.

Julkaisutilaisuudessa esitellään tutkimuksen keskeisiä tuloksia. Lisäksi lapsiasiainvaltuutettu Elina Pekkarinen pohtii tulosten merkitystä lapsen oikeuksien valossa ja pääsihteeri Johanna Laisaari lapsistrategian valmistelun kannalta. Tilaisuuden päättää paneelikeskustelu, johon osallistuvat Vihreiden nuorten puheenjohtaja Brigita Krasniqi, Tampereen yliopiston työelämäprofessori Reetta Räty, opetusministeri Li Andersson, hanketyöntekijä Miika Mehmet Aggredista sekä Vantaan kansainvälisen koulun opettaja Anna-Maria Hoti-Rilasmaa.

Tilaisuuden järjestävät Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Nuorisotutkimusverkosto ja Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö.

Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet!

Tilaisuus järjestetään Zoomissa. Linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille ennen tilaisuuden alkua.

Ilmoittaudu julkaisutilaisuuteen Webropol-lomakkeella viimeistään 24.11.2020.

Antti Kääriälä
Erikoistutkija