Nuorisotutkimusseura Helsingin kirjamessuilla

Messukeskus, Helsinki

Nuorisotutkimusseura on jälleen mukana 25.–28. lokakuuta Helsingin kirjamessuilla. Nuorisotutkimusseura ja Nuorisotutkimus-lehti järjestävät messuilla yhteensä kolme ohjelmaosuutta. Nuorisotutkimus-lehden ja pienen valikoiman Nuorisotutkimusverkoston julkaisusarjan kirjoja löydät Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liiton Kultin osastolta 6f2. Nuorisotutkimus-lehden päätoimittaja Lotta Haikkola päivystää Kultin osastolla perjantaina 26.10. klo 14.30-15.

Ohjelmaosiot

Tyttöenergialla kasvaneet

Tiedekirjan osasto, 6g80
to 25.10. klo 16.00–16.25

"Girl poweria“ eli tyttöenergiaa julisti 1990-luvun puolivälissä brittipopyhtye Spice Girls. Kyseisellä vuosikymmenellä alkanut ilmiö oli kuitenkin paljon yhtä yhtyettä laajempi, ja se toi populaarikulttuurin kentälle ensimmäistä kertaa useita vahvoja tyttö- ja naishahmoja. Aino Tormulaisen Tyttöenergialla kasvaneet -teos tarkastelee populaarikulttuurin tyttöenergiaa osana aikansa suomalaista yhteiskuntaa. Se tuo tyttöenergiaa ja postfeminismiä käsittelevään keskusteluun historiallista perspektiiviä analysoimalla 1990–2000-lukujen vaihteen populaarikulttuurista ilmiötä muistelu- ja aikalaisaineistojen valossa.

Aino Tormulaista haastattelee Heta Mulari.

Järjestäjä: Nuorisotutkimusseura

Mitä kuuluu pojille?

Tiedetori, Kruununhaka-lava
to 25.10. 17.30–18.00

Poikatutkimus on ajankohtainen katsaus suomalaiseen poika- ja maskuliinisuustutkimukseen. Teos monipuolistaa kuvaa pojista ja poikuudesta, ja samalla se antaa lukijalleen eväitä jäsentää kriittisesti poikia koskevia julkisia keskusteluja.

Antti Kivijärveä, Harry Lunabbaa ja Ira Virtasta haastattelee Veronika Honkasalo.

Järjestäjät: Vastapaino ja Nuorisotutkimusseura

Amis ja reformi

Tiedekirjan osasto, 6g80
pe 26.10. 16–16.25

Ammatillisella koulutuksella on suuria tehtäviä: se valmistaa nuoria työelämään ja ehkäisee syrjäytymistä. Silti amis jää sivuun koulutuskeskusteluissa, vaikka käy läpi valtavaa muutosta. Tässä tapahtumassa tutkijat keskustelevat ammatillisesta koulutuksesta. Teemoina on ammatillisen koulutuksen reformi ja oppimisen uudet puitteet, ammattiin opiskelu tietotaloudessa, etninen eriytyminen ja eriarvoisuuden uudet muodot. Miten taataan ammatillisen koulutuksen onnistuminen muutoksen keskellä?

Puhumassa Nuorisotutkimus-lehden päätoimittaja Lotta Haikkola, Antti Maunu ja Anne-Mari Souto.

Järjestäjä: Nuorisotutkimus-lehti