Koulua on käytävä. Etnografinen tutkimus koululuokasta sosiaalisena tilana

Paju, Petri

Kirja on loppuunmyyty, mutta maksuton verkkojulkaisu löytyy täältä.

Varastossa
Kuvaus

Härkälän kaupunki ja sen yhtenäiskoulu sijaitsevat eteläisessä Suomessa. Vuoden 2009 syysloman jälkeen yhtenäiskoulun 9C-luokassa aloitti kaksi uutta oppilasta, jotka olivat 42- ja 56-vuotiaita tutkijoita. Nuorisotutkimusverkoston organisoima Suomen ihanuus ja kurjuus -tutkimushanke oli tullut kaupunkiin. Tämä koulututkimus on hankkeen toinen osa. Ensimmäinen osa käsitteli armeijaa.

Tämä on koulututkijoista toisen, Petri Pajun, kirjoittama väitöstutkimus, joka tarkastelee koululuokkaa sosiaalisena tilana. Tutkimuksessa esitellään ja analysoidaan sitä, miten tutkijoiden oman luokan elämä eteni aina seuraavan kevään Suvivirteen asti. Tutkimuksessa käsitellään koulunkäyntiä ja muuta, joka tapahtuu koulussa, muttei liity tiiviisti koulunkäyntiin.

Kun yhdeksäs luokka päättyy, lähes kaikki jatkavat koulua toisen asteen oppilaitoksissa. Kouluihin haetaan peruskoulun päättötodistuksella, joka kirjoitetaan kullekin yksilölle erikseen. Koulun aikana heidän on kohdattava ja ratkaistava koululaisen perusongelma: yksin jäämisen pelko.

Teos sopii luettavaksi koulusta kiinnostuneille, ammatti-  ja maallikkokasvattajille sekä alan opiskelijoille.

Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 115. Helsinki 2011.

Tekijä Paju, Petri
ISBN 978-952-5994-01-8