Kirjat

Vaikuttava osa. Nuorisobarometri 2013

Sami Myllyniemi (toim.)

Nuorisobarometri 2013:n teemana on nuorten osallisuus. Vaaleihin ja muihin konkreettisiin vaikuttamismuotoihin osallistumisen ohella selvitetään sitä, kuinka tehokkaiksi nuoret eri vaikuttamismuodot kokevat. Lisäksi selvitetään vaikuttamisen motiiveja ja esteitä sekä nuorten käsityksiä omista vaikutusmahdollisuuksista eri elämänalueisiin.

Saatavana myös verkkojulkaisuna.

Lisää koriin

Kokemuksia elokuvakasvatuksesta

Alain Bergala (suom. Kaisa Kukkola ja Sampsa Laurinen)

Ranskalainen esseisti, elokuvantekijä ja elokuvakasvattaja Alain Bergala kertoo, miten lapset ja nuoret saadaan kiinnostumaan laadukkaista elokuvista: taide-elokuvat on tuotava osaksi arkea koulussa ja muualla lasten ja nuorten elämässä.

Lisää koriin

Apina pulpetissa. Ysiluokan yhteisöllisyys

Tommi Hoikkala ja Petri Paju

Mitä kaikkea ysiluokalla vuodessa tapahtuu? Tutkijapari Angst B ja Lintsari soluttautui osaksi eteläsuomalaista 9C-luokkaa lukuvuoden ajaksi: istui pulpetissa, kärvisteli kokeissa, osallistui liikuntapäiviin ja retkille sekä vietti mopojuhlaa, vappunaamiaisia ja ysijuhlaa.

Lisää koriin

Nuoria liikkeellä! Nuorten vapaa-aikatutkimus 2013

Sami Myllyniemi & Päivi Berg

Nuoria liikkeellä! Nuorten vapaa-aikatutkimuksen 2013 pääteemana on liikunta. Kyselytutkimuksessa valotetaan tiedon katvealueita, jotka liittyvät käytännölliseen huoleen siitä, mitä nuorison liikkumattomuudelle voisi tehdä. Liikkumattomuuden syitä on selvitetty kysymällä niitä suoraan nuorilta itseltään. Vastaavasti tartutaan härkää sarvista kysymällä suoraan liikkumisen eri syiden painoarvoa.

Saatavilla myös verkkojulkaisuna (pdf).

Lisää koriin

YAD Street Team - huumekriittistä kevytaktivismia nuorille

Suvi Ervamaa & Mikko Piispa

YAD Youth Against Drugs ry on kehittänyt Street Team -mallia nuorten huumeiden vastaiseen vapaaehtoistyöhön. Vuodesta 2007 lähtien tämä matalan kynnyksen aktivismi on vakiintunut yhdeksi järjestön toimintamuodoista. Tähän kirjaan on koottu RAY:n rahoittaman kolmivuotisen Street Team -hankkeen arviointi vuosilta 2010–2012.

Lisää koriin

Kaveria ei jätetä!

Riikka Korkiamäki

Ovatko nuorten ikätoverisuhteet riski vai resurssi? Tarjoavatko nuoret toisilleen tukea ja turvaa, vai houkuttelevatko pahoille teille? Nuorisoporukat nähdään yleensä kielteisessä valossa, mutta kaverit voivat olla myös merkittävä tuen ja osallisuuden lähde.

Lisää koriin

Sosiaalinen albumi. Elämäntavat sukupolvien murroksissa

Antti Häkkinen, Anne Puuronen, Mikko Salasuo & Anni Ojajärvi

Todellisuus saa muotonsa ajan, yksilön ja rakenteiden leikkauspisteessä. Sukupolvitutkimuksessa ollaan oltu erityisen kiinnostuneita yhteiskunnallisten murrosten tuottamista horisontaalisista vaikutuksista, mutta saman suvun eri polvien välinen dynamiikka on jäänyt vähemmälle huomiolle.Sosiaalinen albumi – elämäntavat sukupolvien murroksissa on tutkimus siitä, kuinka vertikaalisen sukupolvikatsannon kautta voi saada esiin sekä ylisukupolvisen periytymisen että yhteiskunnallisten murrosten perusluonteen.

Lisää koriin

Lasten ja nuorten käännöstietokirjallisuuden historia 1600–1800-luvuilla

Niklas Bengtsson

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden julkaiseminen Suomessa alkoi käännöstietokirjallisuudesta. Lapsille suunnattu tietokirjallisuus on opettanut kaikenikäisiä lukemaan, aikuisiakin. Sillä on ollut merkittävä rooli koko kansan sivistämistyössä, kansallisen identiteetin rakentamisessa ja kielen kehityksessä: tietokirjallisuuden suomentajat ovat työssään luoneet uutta sanastoa.

Lisää koriin

Kasvatus teknologisessa maailmassa. Tutkimus teknologisoituvasta kasvatuksesta

Tomi Kiilakoski

Miten kasvatuksessa tulisi suhtautua maailmaan, jota teknologia yhä enemmän muovaa? Miten luovia liian teknologiainnostuksen ja katteettoman epäilyn karikoissa? Teoksessa tutkitaan kasvatusta teknologisessa maailmassa ja väitetään, että kasvatus teknologisoituu, jos päämäärien sijaan puhutaan vain tehokkaista keinoista tuottaa oppimista.

Kehittyvä nuorisotyö

Katja Komonen, Leena Suurpää & Markus Söderlund (toim.)

Kehittämistoiminnasta on tullut merkittävä yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja ammatillisen oppimisen väline sekä yhteisöllisen tekemisen tapa. Tässä teoksessa pohditaan kehittämistä nuorisotyön monikenttäisissä ympäristöissä: yhtäältä kehittämisen tavoitteita ja ihanteita, toisaalta menetelmiä ja käytäntöjä, kolmanneksi reunaehtoja ja pulmia. 

Lisää koriin