Vaihteleva vapaa-aika. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2022

Vaihteleva vapaa-aika – Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2022 kertoo lasten ja nuorten vapaa-ajan vieton ja harrastamisen tilasta. Tutkimus perustuu yli 1400 lapsen ja nuoren puhelinhaastatteluun, jotka toteutettiin keväällä 2022. Heiltä kysyttiin mieluisista harrastuksista, harrastusten lopettamisen syistä sekä korona-ajan vaikutuksista vapaa-ajan viettoon. Lapsilla ja nuorilla on monia rinnakkaisia harrastuksia, ja korona-aikana monien harrastukset myös vaihtuivat.

Julkaisutiedote

Lasten ja nuorten harrastaminen ei vähentynyt korona-ajasta huolimatta (30.5.2023)

Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus

Kahden vuoden välein julkaistavat lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimukset käsittelevät 7-29 -vuotiaiden vapaa-aikaa painottuen mediaan, harrastamiseen ja liikuntaan. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimuksia julkaisevat Nuorisotutkimusseura, valtion nuorisoneuvosto ja valtion liikuntaneuvosto.

Kaikki ilmestyneet vapaa-aikatutkimukset ovat luettavissa maksutta valtion nuorisoneuvoston sivuilla.

Tekijät:
Sinikka Aapola-Kari (toim.)