Pojat! Somalipoikien kiistanalainen nuoruus Suomessa

Petri Hautaniemi

Millaista on syntyä keskelle sisällissotaa ja maan rajat ylittävää perheverkostoa? Entä millaista on laskeutua toiselta mantereelta äärimmäiseen pohjolaan, Helsinkiin, ja varttua Suomen valtion uutena jäsenenä?

Loppuunmyyty.

Ei saatavilla
Kuvaus

Petri Hautaniemen väitöskirjassa vastataan näihin kysymyksiin seuraamalla nuorten somalipoikien elämänkulkua pojista miehiksi 1990-luvun Helsingissä. Kirja perustuu etnografiseen tutkimukseen, jossa on useiden vuosien ajan seurattu somalipoikien arkea - ystävyyttä, perhe- ja viranomaissuhteita sekä liikettä kaupungin julkisissa tiloissa. Teos käsittelee myös suomalaisia hyvinvointivaltion toimijoita, jotka perustelevat toimintaansa lapsen edun näkökulmasta usein irrallaan poikien omien turva- ja perheverkostojen näkemyksistä. Kirjassa aukeaa monisyinen jännite poikien omien kokemusten ja hyvinvointivaltiollisten sekä mediasta aukeavien tulkintojen välille. Kirja arvioi sitä, mitä monikulttuurisuus suomalaisessa yhteiskunnassa merkitsee, tai miten sitä poliittisesti käsitellään.

Tuloksena on kiistanalaisuutta valottava etnografia, joka kuvaa ja analysoi seikkaperäisesti kulttuurierojen rakentumista perheen, sukupuolen ja aikuistumisen biopoliittisessa viitekehyksessä.

2004. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 41.

Loppuunmyyty.

Tekijä Petri Hautaniemi