Kilpailun ja suorittamisen nettisukupolvi ryhmäpedagogisessa prismassa (2014–2016)

Hanke on jatkoa Tommi Hoikkalan ja Petri Pajun Apina pulpetissa -teoksen päättöluvun sisältämään käytäntöehdotukseen ”(l)uokanopettaja yläkouluun”. Hanke sisältää käytännöllisen (konsultoiva) ja tutkimuksellisen osion. Molempien tiedonintressien fokuksessa on koulukulttuurin kehittäminen yhteisöllisempään suuntaan sekä opettajien ryhmäpedagogisten valmiuksien trimmaaminen niin kuin koulunyhteisön toimijat sen itse näkevät mahdolliseksi.

Hankkeessa tuotetaan tiheitä kuvauksia nuorisoryhmien merkityksestä ja konkreettisesta paikasta pedagogiassa ja nuorisotyön kehittämistyössä. Näkökulma sisältää erityisen sukupolvierittelyn: millaisen pedagogisen haasteen ja mahdollisuuksien vuon tarjoaa digitaalisiin käyttöliittymiin kasvanut lasten ja nuorten polvi, ja mitä ryhmäpedagoginen sensitiivisyys tarkoittaa tässä ajassa peruskouluaan käyville oppilaille lapsina ja nuorina. Kenttätyö sisältää havainnointia, osallistumista, interventioita ja haastatteluja.

Hankkeen tutkijat

Tommi Hoikkala

Tommi Hoikkala

Tutkimusprofessori

VTT, dos.

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

040 542 5446

Tutkijan profiili