Syyskauden toinen Näkökulma pureutuu nuorisotyön ytimeen

Tulisiko nuorisotyön kohdentaa toimintaansa niille nuorille, joista on herännyt huoli, vai tulisiko sen olla kaikille nuorille tarjolla oleva universaalipalvelu? Miten suhteuttaa toisiinsa korjaava ja ennaltaehkäisevä työ? Miten hahmottaa yksilötyön ja ryhmien tukemisen välinen suhde? Näihin kysymyksiin nuorisotyö joutuu vastaamaan tulevaisuudessa. Vastaus edellyttää perusteltua näkemystä siitä, mitä nuorisotyö on ja miksi sitä tehdään.

Järjestyksessään kuudes Näkökulma on puheenvuoro nuorisotyön puolesta. Se julkaistaan Nuorisotyön viikolla, vastauksena Allianssin haasteeseen tuoda esille nuorisotyön merkitystä ja nuorisotyön tekijöitä. Teksti perustuu Kokkolassa toteutetun nelivuotisen Nuorisotyön opetussuunnitelma -tutkimus- ja kehittämishankkeen kokemuksiin. Hankkeessa nuorisotyön lähtökohtia kuvataan opetussuunnitelmana; jäsennys on syntynyt nuorisotyöntekijöiden ja tutkijan vuoropuheluna. Näkökulman on kirjoittanut Nuorisotutkimusverkoston tutkija, FT Tomi Kiilakoski.

Nuorisotyön opetussuunnitelma on nuorisotyön kehittämisen ja johtamisen väline. Siinä nuorisotyö nähdään kasvatuksellisena toimintana. Se ei ole hetkessä tapahtuvaa kohtaamista vaan pidempikestoinen prosessi, jonka painopiste on oppimistulosten sijaan oppimisympäristössä. ”Korostamalla prosessinäkökulmaa ja tulosten kumpuamista toimin­nasta, nuorisotyön opetussuunni­telma voidaan kuvata tavalla, joka eroaa koulusta, mutta joka silti aukaisee nuorisotyön luonnetta.”

Lue Näkökulma 6 toimenpide-ehdotuksineen:
Tomi Kiilakoski: Nuorisotyön luonnetta ja merkitystä on kirkastettava (pdf)

Nuorisotyön opetussuunnitelma esitellään tarkemmin syyskuun lopulla julkaistussa teoksessa Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta.

Nuorisotutkimusverkosto tuottaa monitieteistä tutkimusta ja vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan sekä nuorten parissa tehtävän työn kehittämiseen. Nuorisotutkimusverkoston yhteiskunnallisen vastuun vahvistamiseksi huhtikuussa 2015 käynnistetty Näkökulma-kirjoitussarja avaa Nuorisotutkimusverkostossa tehtävän tutkimuksen tuloksia yhteiskunnallisiksi puheenvuoroiksi ja kannanotoiksi. Näkökulmat sisältävät paitsi uutta tietoa nuorista, myös politikkaan ja käytännön toimintaan suunnattuja ehdotuksia. Ne tarjoavat tutkimustietoa yhteiskunnallisen keskustelun tueksi ja paremman maailman rakentamiseksi.

Kaikki ilmestyneet Näkökulmat ovat luettavissa Nuorisotutkimusseuran verkkosivuilla osoitteessa www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma.

Tomi Kiilakoski
FT, tutkija