Nuorten ruokatajua tukevaa ruokakasvatusta syntyy yhdessä kehittäen

Suomessa ravitsemus- ja terveyskasvatuksella on pitkät perinteet, mutta viime vuosina on myös huomattu, ettei pelkkä asiantuntijatieto riitä muuttamaan ihmisten ruokatottumuksia. Yksittäiset ruokavalinnat ja ruokailutilanteet ovat aina osa ruoanlaittoon ja yhdessä syömiseen kytkeytyviä laajempia kulttuurisia, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia merkityksiä. Ruokaoppimista tapahtuukin kaikkialla ja kaiken aikaa. Sen vuoksi ruokakasvatustakaan ei tule ymmärtää ainoastaan kuolukontekstissa tapahtuvana toimintana, kuten usein tapahtuu.

Tästä tarpeesta on kummunnut eri tieteenaloja edustavien tutkijoiden halu osallistua ruokakasvatuksen tavoitteiden selkiyttämiseen liittyvään keskusteluun. Taustalla on ollut tarve määritellä ruokakasvatus pelkkää ravitsemus- ja terveyspainotusta laajemmin. Tutkimustyön tuloksena on syntynyt uusi käsite ruokataju, jolla tarkoitetaan omakohtaista ymmärrystä ruokavalinnoista sekä kykyä hahmottaa syömiseen liittyviä kulttuurisia ja sosiaalisia merkityksiä. Ruokataju ruokakasvatuksen tavoitteena korostaa nuorten omaa toimijuutta ja osallisuutta.

Kirjoitus on syntynyt NUORI2017-suurtapahtumassa Tampereella 28.3.2017 järjestettyjen Nuorten ruokakasvatus eri kentillä -seminaarin ja Innostutaan yhdessä ruokakasvatuksesta -työpajan pohjalta. Ohjelmaosuudet kokosivat laaja-alaisesti yhteen ruokakasvatuksen toimijoita ja osoittivat, että ruokakasvatuksen eri kentillä – esim. kouluissa ja päiväkodeissa, nuorisotaloilla, järjestöissä tai työpajoissa – toimivat asiantuntijat eivät erityisen hyvin tavoita toisiaan. Aiempaa aktiivisempi yhteistyö, toimivien käytäntöjen kehittäminen ja niiden rinnalla monitieteellinen tutkimustyö mahdollistavat entistä useampien lasten ja nuorten innostuksen ruoanlaittoon ja ruokailuun liittyvään toimintaan.

Lue uusin näkökulma Nuorten ruokakasvatus eri kentillä – kohti vahvempaa yhteistyötä!

Kaikki ilmestyneet Näkökulmat ovat luettavissa Nuorisotutkimusseuran verkkosivuilla osoitteessa www.nuorisotutkimusseura.fi/ajankohtaista/nakokulma.

Kristiina Janhonen
KT, tutkija (Ruokakasvatus), Nuorisotutkimusseura