Lasten mediabarometrin 2013 julkistustilaisuus

27.03.2014 10:00 - 11:00

Vuoden 2013 Lasten mediabarometri -tutkimus luo kokonaiskuvan alle kouluikäisten ja juuri koulun aloittaneiden lasten mediankäyttötavoista ja niissä 2010-luvulla tapahtuneista muutoksista. Tutkimus toteutettiin lasten vanhemmille suunnattuna kyselynä, ja se tarkastelee 0–8-vuotiaiden mediankäyttöä kuten myös vuoden 2010 vastaava tutkimus.

Suuri muutos lasten mediankäytössä liittyy teknologian kehitykseen. Sisällöllisesti lapset ovat edelleen kiinnostuneita hyvin samankaltaisista asioista kuin ennenkin, mutta näitä sisältöjä käytetään nykyään eri välineillä. Internet ja digitaaliset pelit ovat nykyään osa kaikkein pienimpienkin lasten elämää.

Muuttunut mediamaailma on haaste myös mediakasvatukselle: kun mediankäyttö aloitetaan jo vauvaiässä, mediakasvatukselle on tarvetta jo paljon ennen koulun alkua. Se pitäisikin saada osaksi varhaiskasvatusta, ja myös vanhempia pitäisi tukea kotien mediakasvatuksessa.

Tervetuloa Lasten mediabarometrin julkistustilaisuuteen torstaina 27.3.2014 klo 10–11 Tieteiden talolle Helsinkiin, sali 505, Kirkkokatu 6, 5. kerros. Ilmoittautumiset kahvitarjoilua varten 25.3. klo 11 mennessä nettilomakkeella.

Tilaisuuden ohjelma

  • Sirkku Kotilainen (mediakasvatuksen professori, Tampereen yliopisto) Tutkimuksen tärkeys mediakasvatuspolitiikassa
  • Annikka Suoninen (erikoistutkija, Nuorisotutkimusverkosto) Pienten lasten mediankäytöt. Lasten mediabarometri -tutkimuksen tuloksia

Julkaisun tiedot

Annikka Suoninen: Lasten mediabarometri 2013. 0–8-vuotiaiden mediankäyttö ja sen muutokset vuodesta 2010.
2014. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 75,
julkaisuja 149, sarja: Hybridit, 98 s., nid., 10 euroa.
ISBN (PDF) 978-952-5994-56-8
ISSN (PDF) 1799-9227
ISBN (nid) 978-952-5994-57-5
ISSN (nid) 1799-9219
Kirjastoluokitus 07; 30.12

Lisätietoja

Erikoistutkija Annikka Suoninen
Nuorisotutkimusverkosto
annikka.suoninen@jyu.fi
puh. 040 552 4793

Verkkoversio julkaisusta on tulossa Nuorisotutkimusverkoston sivuille 27.3.

Julkaisu on ennakkomyynnissä Nuorisotutkimusverkoston verkkokaupassa 10 eurolla.